Ontspannen sporten

Ontspannen sporten. Voor veel mensen een contradictio in terminis. “Sport, dat is toch: INspannen, rode kop, zweten, tanden op elkaar en tong op de schoenen?” Laten we dat eens nader bekijken. Als je je zó moet inspannen, vind je het dan nog leuk? Hoe lang blijf je gemotiveerd om te blijven sporten? En wat doet … (lees verder)

Vijf veelgemaakte fouten door trainers

Vijf – naar mijn mening – fouten door trainers (en hoe dan wél): 1️⃣ Je doet zelf de hele training mee. Je bent zo meer met je eigen training bezig dan met die van je deelnemers. ✅ Doe alleen vóór en focus je aandacht verder volledig op de juiste uitvoering door je deelnemers. 2️⃣ “Wie … (lees verder)

De kracht van het compliment

“Alle anderen lopen in één keer die bult op. Ik moet twee keer stoppen om op adem te komen. Maar toch geef je mij de hele tijd complimentjes. Dat vind ik zo lief. Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt.” Deze opmerking van een deelneemster aan mijn Slow Sports les raakte mij. Ik was natuurlijk … (lees verder)

De bodyscan? In een hárdloopcursus?

De bodyscan? Dat is toch dat je een hele poos stil staat? Of ligt? In een hárdloopcursus?? Ja! Juíst! De bodyscan is een aandachtsoefening. Je kiest een prettige houding en sluit je ogen. Dan ga je met je aandacht langs alle ‘onderdelen’ van je lichaam. En dat zijn er nogal wat! Voeten, kuiten, bovenbenen en … (lees verder)

Maak bewegen leuk

De laatste tijd zie ik steeds meer klein- en grootschalige initiatieven ontstaan om mensen in beweging te krijgen – en te houden. Fijn! Top! Wat me opvalt, is dat veel initiatiefnemers uitgaan van de gedachte dat bewegen voor de (nog) niet-beweger een “lastige stap” is en dat, om die stap te kunnen zetten, een “gedragsverandering” … (lees verder)

Slow Run – Drie looptechniektips

In mijn vorige blog schreef ik over de beleving van Slow Run. Een goede looptechniek draagt bij aan de optimale Slow Run beleving! Niet veel mensen hebben “van zichzelf” een goede looptechniek. Als je looptechniek niet in orde is, voel je dat als beginner meestal niet. Dat is verraderlijk. Voor je gevoel loop je lekker. … (lees verder)

Slow Run – Doei hardloophorloge!

Het gebeurde op een winterse dag. Verse sneeuw, strakblauwe lucht, stralende zon. Het bospaadje slingerde omhoog en ik moest goed opletten waar ik mijn voeten neerzette. Door de sneeuw en de gladheid kon ik me niet aan mijn hardloopschema houden. Ik liep beduidend langzamer dan voorgeschreven en daar baalde ik van. Het balen duurde misschien … (lees verder)

Cadeautip

Cadeautip voor de feestdagen! We hebben het gedicht al voor je gemaakt 😉: Lieve … Wees gerust, je bent één van zovelen… Die hun salaris met de sportschool delen Van start vol fitgirl-visioenen Lag je moed al snel onderin je schoenen Volgende week, écht, ga je weer Op plakkerige apparaten flink tekeer Je blik gericht … (lees verder)

Sterker worden

Languit op de bank. Beentjes omhoog. Zo schrijf ik dit stukje. En ondertussen wordt mijn lichaam sterker! “Hoe dan”, denk je misschien. Om sterker te worden, moet je toch kniebuigingen maken, opdrukken, rennen en al dat soort fratsen? Hoe vaker, zwaarder, dieper, verder, hoe sterker? Zo zit het niet helemaal. Tijdens je training word je … (lees verder)

Tom en Corinne

“Toevalligheden zijn zachte duwtjes van het universum om jouw leven een nieuwe wending te geven” Trots en enthousiast kondig ik het ‘Slow Sports festival’ aan! Achter dit evenement schuilt voor mij persoonlijk een heel bijzonder verhaal, dat ik hier graag met jullie deel. Mijn broer Tom had van peuter af aan een vriendinnetje, ons buurmeisje … (lees verder)